Wednesday, August 26, 2009

Perintah Menutup Aurat

"Dan janganlah mereka memukulkan kaki agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu bertudung". (Surah An-Nur:31)

Perintah menutup aurat telah difirmankan oleh Allah S.W.T dalam Surah Al-Ahzab ayat 33, yang bermaksud :

"Dan janganlah kamu tetap diam di rumah kamu serta janganlah kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang-orang jahiliyah zaman dahulu, dan dirikanlah sembahyang serta berikanlah zakat, dan taatilah kamu kepada Allah dan RasulNya. Sesungguhnya Allah (perintahkan kamu denagn semuanya itu) hanyalah kerana hendak meghapuskan perkara-perkara yang mencemarkan dari kamu-wahai "ahlul bait", dan hendak membersihkan kamu sebersih-bersihnya segala perkara yang keji"

Dalam hal ini Allah S.W.T telah berfirman "Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu, dan perempuan-perumpuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar), cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai peempuan yang baik-baik) maka denagn itu mereka tidak diganggu dan ingatlah Allah adalah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani."

No comments: